tisdag 9 december 2008

Vrakjakt på Tjurkö

Efter en vandring i svår stenig strandterräng kom vi äntligen fram till fartygen jag och Zasha.

Ett 30 tal meter upp på land ligger denna gamla skuta och den lär nog aldrig mera komma i havet igen.

Första gången var jag här i mitten av 90-talet. Förfallet har tilltagit lite sedan dess.

Säkerligen är det fåtaliga levande som idag har minnen från när denna skuta var i drift.

Förfall kan vara vackert...

Kanske har någon läsare mer information om dessa båtar?

Om jag inte har helt fel uppgifter kan detta vara ångaren Carl som gick mellan Lyckeby och Karlskrona för många år sedan.

En 200-båt vilar tillsammans med annan skuta. Det är knappt en tredjedel av 200-båten som ligger ovan ytan.


Centrala delarna av Karlskrona skymtar i bakgrunden.

Fören på båten har utsatts för brand. Kanske var det orsaken att hon/han togs ur trafik.

Jag lämnar vraken och min nyfikne åskådare och vandrar tillsammans med Zasha till nästa äventyr.

Uppdaterat 2008-12-10
Jag har en anonym besökare som ofta tipsar mig om fakta i inläggen som jag missat. Många tack!

Första båten i inslaget är alltså Carl fd Wämöparken I
Andra båten är Trossö

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det här var riktigt häftigt! Båtvrak är ju något speciellt och små personfärjor från tidigt 1900-tal är ju fantastiska!

Hannele på Hisingen sa...

Tjusigt på sitt sätt.

Anonym sa...

1999 satt jag en försommarmorgon i min segelbåt, vinden ostlig så jag låg i lä för ankars, målade av vraket som nästan ligger i sjön.
Tyvärr såldes oljan direkt innan jag han fotografera o lägga den i mitt bildarkiv...

häls Lars
DG

Det jevl-te var att mitt nya danfortankare fastnade bland alla stenskärven på botten .4-6 m/djup
efter en dryg timmes försök och dykning, var det bara att kapa linan o segla hem...
(o köpa billigare ankare )