måndag 8 december 2008

Det var en gång FRA

En vägbom...

... är det första som avslöjar den övergivna FRA-anläggningen norr om Lösen utanför Karlskrona.

Sedan några år tillbaka är hela anläggningen i privat ägo och omvandlad till bostäder.

Men spåren från den hemliga tiden finns kvar.

Signalspaningsmasterna är sedan länge bortplockade...

och numera ser vi bara betongfundamenten av dem kvar.

Det börjar rosta...

Bakom denna dörr finns en av nedgångarna till de två bergrummen på totalt 340 kvadratmeter som ligger 18 meter ner i marken. Där nere hade FRA ljudisolerade kontorsinrättningar, toalett och pentry.

Om det skulle krisa ordentligt så hade FRA-personalen ett antal bunkrar att fly till i skogen utanför anläggningen.

Knappast ståhöjd...

Men väl inne i bunkerns mitt fanns rum även för långbenade.

Lampan funkade inte. Skyddsrummen är av typ SK10. De kunde alltså rymma tio personer.

8 kommentarer:

Ruins of Sweden sa...

Du hittar även ett SK10 på min blogg i det här inlägget:

http://vasternorrland.blogs.se/?tag=kustbunkern

Ulf sa...

Ditt fynd var helt klart grymt häftigt!

Anonym sa...

Hej, jag har nu suttit och kollat igenom många av dina bilder och insett att du har hittat många intressanta platser i närheten av karlskrona. Jag bor ju där själv och har ett relativt stort intresse för foto dock håller jag för tillfället på att "öva" mig i modellfotografering och letar då efter plattser att plåta på. Så jag tänkte vara lite frågvis och fråga dig om vart alla dessa platser som du har funnit finns så att man kanske kan ta sina modeller på en "feeld trip" och göra något lite annorlunda. För själv har jag inte hittat några "annorlunda" platser här omkring, visserligen har jag ju ingen tillgång till bil så att jag skulle kunna ut och utforska. Men det skulle vara jätte snällt av dig om du skulle vilja ge en vägbeskrivning. En fråga till bara, hur kommer du in på alla de olika ställerna??
//MVH Emma

Ulf sa...

Hej

Tack för ditt inlägg. Den som söker finner. Av platser att döma så finns det en uppsjö i Karlskrona men många av dem kräver såklart bil.
Längst ner på sidan finns min mailadress. Maila mig om vilka platser du är intresserad av så får du en beskrivning av objektet. Jag kommer in på de platser som är öppna eller där ägaren ger mig inträde.

Hälsningar

Ulf

Erik Svensson sa...

Tjena, tror att jag har hittat denna anläggning och är sugen på att besöka den. Frågan är bara om den är öppen eller om det krävs att man kontaktar ägaren för att få åtkomst

MVH Erik

Ulf sa...

Erik, skyddsrummen (SK10), två till antalet är öppna och ligger en bit utanför nödutgångarna.
För att komma ner i stora bergrummet behöver du kontakta ägarna.

Erik Svensson sa...

Tack för ett snabbt svar :) Tänkte bara höra om du har dessa kontaktuppgifter då det hade underlättat en hel del?

Hälsningar Erik

Ulf sa...

Hej Erik
Skicka mail till mig så får du svar där.
Adress finns i roten på bloggen.

//ULF