söndag 25 januari 2009

Min barndoms skola

Om jag inte minns fel gick jag på Östra Torpskolan mellan 1981-1987 då i klass 1 till 6.
Skolan byggdes 1974 och tio år senare fick jag som tioåring fira skolans första decennium.

Dessa dörrhandtag fanns även då jag gick på skolan och då som nu undrar jag vad "Drac" är...

På åttiotalet finns inte förskolan som syns till höger i bild. Den förskolan fanns vid Kronotorp istället. I denna nya förskola går min systerdotter.

Östra Torpskolan ligger i ett område som är ett topografiskt drömläge för barn framförallt på vintern. Numera är det brist på snö och skolan har väl av den anledningen byggd äventyrshus istället.

Mycket svett och många mål har förverkligats på Östra Torpskolans "idrottsarena".

En liten bit från skolan finns detta fantastiska klätterträd. Det är en ek som föll före min tid och fortsatte växa liggandes.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken nostalgitripp!!
Kram

Anonym sa...

Har du naagra bilder paa Sunnadalsskolan i dina arkiv? ;-)

Lars

Ulf sa...

Hej Lars
jag får återkomma med Sunnadalsskolan :)

Unknown sa...

Första gången jag körde moped var på den fotbollsplanen. Jag var 13-14 bast och en jämnårig kompis hade lånat en moppe av sin bror, som i sin tur hade lånat den av en kompis. Ett sånt äventyr kan aldrig sluta fel va?

Jag startade moppen, helt okunnig om någonting annat fordon än cykel, körde upp på högsta kullen, varifrån jag skulle köra ner på fotbollsplanen igen där min kompis stog och väntade. Det gick lite väl snabbt i backen, så jag förlorade förståndet att bromsa och på andra sidan planen åkte jag in i bland träden och stannade minst en meter inuti ett rejält taggsnår. Otroligt nog blev det bara mindre skador på moppen och mig. När jag kollade vägen jag åkt efteråt så hade jag missat flera träd med bara en hårsmån.

Idag har jag motorcykel. Be aware! ;)

Ulf sa...

Bravo Andreas! Låter som det nästa kunde varit jag för 20-tal år sedan :)

Anonym sa...

Där ser man, vi är lika gamla. Trodde av någon anledning att du var äldre; du verkar så seriös. Skriver om Teodolittornet vid Sibbaboda och såna grejer.

Ulf sa...

Nej vi är lika unga! :)
Tack för komplimangen. Hoppas du gjorde bedömningen på mina inlägg enbart och inte mitt utseende.
När jag besökte teodolittornet i Sibbaboda hade jag en 24 årig UE-kamrat med mig.
Därav bevisat att även snorisar gillar sådant :)

Anonym sa...

Jag baserade din helt på innehållet, inget annat ;)
24-åring i Sibbaboda. Wow. Det kanske är hett. Jag har uppenbarligen missat något...Visserligen är vi (som du skriver) unga men slogs idag av en sak som ger en lite av perspektiv: Lennart Hyland dog 1993. Det är snart 20 år sedan...sug på den...

Hannele på Hisingen sa...

Så det var inte du som välte eken...

Ulf sa...

Humortanten igen :)

Anonym sa...

Kul nostalgi jag bodde ju granne med skolan I många år. I skogen bakom körde jag ifrån polisen många gånger på min trimmade Zündapp. Det var tider det.

Psycho Blonde sa...

Hej Ulf,
Du har en liten award att hämta på min blogg!