onsdag 11 juni 2008

Ankaret har nått sin rätta plats efter 41 år

1967 försvann både rondell och Ankaret från denna plats. Ankaret fick då stå vid sidan av vägen.

Idag 41 år senare invigdes både Ankaret på rätt plats samtidigt som stormarknaden City Gross invigdes på gamla ARLA-tomten.

En vacker syn och en historisk kulturell framgång för kommunen.

City Gross lockade så många besökare att jag enbart nöjde mig att köra förbi.

Update.
Några veckor senare tog jag denna flygbild över området.

Här ser man City Gross med det välkända ålderhemmet Ekliden i bakgrunden.

6 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Bra med lite ordning. Nån sån staty fanns i Göteborg med, bussarna körde väl den omkull, men nu har den kommit till heders igen.

Järnladyn sa...

Ojoj, här händer det grejer! På tiden att det blev en rondell i denna farliga korsning. På onsdag ska jag inviga den. ;)

Ulf sa...

Ah kommer du bilvägen västerifrån till staun? :)

Ulf sa...

hannele, vi hade en gång en fin fontän inne i centrum. den körde ett fyllo ner på typ 60-talet och sedan dess har den platsen inte varit fontänprydd.

Anonym sa...

Vi är många äldre Kaulskroniter som glädjer oss åt, inte bara säkrare trafik, utan också en kulturåterställare som denna.
Karlskrona är att gratulera :-)

Anonym sa...

För mig symboliserar Ankaret
kort o gott

-" Botten är nådd"-


hälsn

Franke