fredag 27 juni 2008

Tur med M/F Axel

Båten Axel skulle idag ta oss till Nättrabyån och tillbaka igen.

Härlig interiör. M/F Axel byggdes 1934 som ångbåt men är idag moderniserad. Charmen finns dock kvar.

Båten tar oss förbi öarna i den centrala skärgården. Här syns södra delarna av Långö.

Norra Långö med sina höghus som har vidunderlig utsikt.

Telenors huvudkontor och Blekinge Tekniska Högskola på Gräsvik.

På båten kan man köpa glass som genererar lustiga miner.

Vid Nättrabyåns inlopp ligger Tallholmen med sin vackert belägna marina.

Idylliskt gammal båtbyggeri.

Nättrabyåns strandkant är beklädd med spontkaj på båda sidorna.

Nu är vi inne vid Nättraby centrum som är båtens ändhållplats.

När Axel vänds om i ån har den enbart några enstaka meters marginal.

Nu åter i hemmahamnen vid Fisktorget. Det kommunala bolaget Affärsverken Karlskrona AB kör reguljärtrafik och chartertrafik med sin flotta året runt. De olika båtarna förutom M/F Axel är M/F Wittus, M/F Gåsefjärden, M/F Ungskär och M/F Spättan som tar resenärer till olika destinationer ut i skärgården.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, ombord på m/f Axel har jag jobbat som guide. Fina bilder!

Ulf sa...

Tack och ja... har en yngre generation tagit över :)

Anonym sa...

Åh min "hemmahamn". Vi åkte alltid Axel till lövmarknaden när jag var liten. Åh vad jag längtar hem nu... Tack Ulf...

Anonym sa...

Dina fina bilder väcker tydligen fina minnen!! ;)
Kram

Anonym sa...

En yngre generation? Vad menar du? ;-) Jag fick visa leg på Systemet så sent som i onsdags, så jag kan ju inte vara så värst gammal. Eller... ser inte så gammal ut i alla fall. ;-)

Ulf sa...

Grattis Helena! Det måste känts fantastiskt eller hur? :)

Menade det att små unga mini-helenor jobbar där nu. Hon som var värd på båten var brunett som du. :)